Hoe een voice over je E-learning kan verbeteren

Gepubliceerd op 26 april 2022 om 09:00

De afgelopen jaren heeft de pandemie het thuiswerken en thuis studeren in een stroomversnelling gebracht. Ineens moesten we wel op zoek naar oplossingen om medewerkers, leerlingen en studenten op afstand te kunnen aansturen én dingen bij te brengen. Dit heeft onder andere een impuls gegeven aan de E-learning industrie. Bedrijven en scholen huren ontwikkelaars in om hun cursus, training of opleiding online toegankelijk te maken, het liefst interactief en met meetbare resultaten. Volgens de statistieken van Ambient Insight zal de wereldwijde E-learning markt jaarlijks met 5% blijven groeien, en op termijn de offline vormen van leren vervangen. En dat merk ik ook als voice over, want ik spreek steeds vaker zo'n cursus, video of leeromgeving in. Wat voegt een voice over nou toe aan jouw E-learning aanbod? En waar moet je dan op letten? In deze blog duik ik in voice over's voor E-learning producten. 

 

 

Waarom een voice over je helpt te leren

 

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel vormen waarop informatie wordt gedeeld en overgebracht: tekst, video, animatie, VR, podcast, illustraties en ga zo maar door. Een goede training of cursus bevat meerdere elementen om de kijker/luisteraar geëngageerd te houden en de verschillende manieren van leren te benutten. Als je als deelnemer volledig geïnteresseerd kunt blijven in de E-learning die je volgt ben je maximaal gefocust en blijft de stof beter hangen. Hoe kan een passende voice over daaraan bijdragen? Uit onderzoek is gebleken dat mensen informatie veel beter onthouden en verwerken als er tijdens het leren zoveel mogelijk zintuigen worden geprikkeld. Des te meer variatie ons brein krijgt aan signalen, des te beter blijft die informatie hangen. Wanneer je geluid en stem toevoegt aan je leeromgeving wordt niet alleen het zicht geprikkeld, maar ook het gehoor. De oren worden gespitst en er is aandacht voor wat je wilt overbrengen. Zo’n 30 % van de mensen leert zelfs voorál door auditieve informatie. Dat wil zeggen dat zij met name kennis opdoen door te luisteren. Voor deze groep mensen is het dan ook essentieel dat het online leerplatform ook wordt aangevuld met ingesproken teksten door een stemacteur.

 

Gedragsverandering teweegbrengen met een stem

 

Een van de vormen van online leren waarbij een begeleidende stem het grootste positieve effect heeft is het motiveren van gedragsverandering bij je student, cursist of werknemer. Wanneer je mensen wilt bewegen iets anders te doen dan ze tot nu toe gewend waren, zul je een kloppend geheel moeten presenteren wat duidelijk én betrouwbaar overkomt. Dan wordt die informatie meer op waarde geschat en zal er eerder naar gehandeld worden. En zeg nou zelf, jij neemt informatie toch ook eerder aan van een deskundig medemens dan van een tekst of plaatje? Daarom vervuld de voice over binnen E-learning vaak de rol van verteller, trainer of coach. Wanneer je luistert naar iemand die betrouwbaar en professioneel overkomt, terwijl je de informatie tegelijkertijd ook visueel ontvangt, is de kans dat je het daadwerkelijk begrijpt én geloofd veel groter. En als de voice over je bovendien op zo'n manier toespreekt dat je een gevoel van positiviteit, samenhorigheid en daadkracht aan overhoud is de gewenste gedragsverandering makkelijker te bereiken.

 

Aansluiten bij je doelgroep

 

De toon van je E-learning (of andere productie) wil je altijd laten aansluiten bij de boodschap én de doelgroep. Een groep studenten spreek je anders toe dan de managers van een internationaal bedrijf bijvoorbeeld. Een goede voice over is in staat om zijn of haar stem te laten aansluiten bij de doelgroep en tegelijkertijd de boodschap duidelijk over te brengen. Zo spreek ik op een vlotter tempo in wanneer het om een cursus voor jongeren gaat dan wanneer de doelgroep uit senioren bestaat. En klink ik voor de ene E-learning informeel en laagdrempelig, terwijl ik voor een andere leeromgeving mijn zakelijke duidelijke stem 'opzet'. Bovendien hou ik rekening met wat er ondertussen te zien en horen is in de leeromgeving, zodat ik op de juiste momenten extra nadruk kan leggen of juist een pauze inlas om het voorgaande te laten bezinken. 

Ik vindt het ook altijd leuk om mee te denken over het script, wanneer de opdrachtgever daarvoor openstaat. Zo kom je er soms tijdens het inspreken achter dat de tekst belerend overkomt of dat er teveel technische informatie wordt gepropt in een kort fragment. Dan doe ik wat suggesties en probeer samen tot een script te komen die past bij de doelgroep én lekker klinkt. 

 

Wat kost dat nou?

 

Een E-learning inspreken is vaak een grotere klus, met scripts die duizenden tot tienduizenden woorden bevatten. Dat kost niet alleen meer tijd tijdens het inspreken, maar ik ben ook langer aan het editen. Vaak moeten er daarnaast heel wat audiobestanden worden geknipt en benoemd. Toch betaal je voor een E-learning stem over het algemeen in verhouding minder dan bijvoorbeeld een bedrijfsfilm of commercial. Dit komt omdat je als het ware bulk-korting krijgt. Hoe groter de klus, hoe minder je vaak betaald per woord. De meeste Nederlandse voice over's hanteren wel een minimum tarief per woord, maar ga vooral het gesprek aan en kijk wat mogelijk is. Mijn eigen E-learning tarieven vind je hier

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.