Kies je voor een mannelijke of vrouwelijk voice over?

Gepubliceerd op 25 januari 2022 om 09:00

Je hebt een stem nodig die aansluit bij de look and feel van jouw productie, en die de doelgroep aanspreekt. Maar ga je dan voor een mannelijke of vrouwelijke voice over? En maakt dat überhaupt iets uit? In deze blog vertel ik meer over het effect van een mannen- of vrouwenstem op de luisteraar en waarom het dus een bewuste keuze zou moeten zijn. 

 

vrouwelijke voice over mannelijke voice over kiezen

 

Het zal je niet verbazen dat bepaalde producten vaak met een bepaald gender wordt geassocieerd. Zo worden commercials voor mode en verzorgingsproducten vaak door vrouwen ingesproken, en bier en voetbal producties juist weer door mannen. En ook al zijn we met zijn allen hard op weg om meer genderneutraal te worden. Veel van dit soort associaties blijken hardnekkig, en daarom iets om rekening mee te houden. 

Daarom is het voor een producent van een commercial of productvideo van een dergelijk product vaak een relatief makkelijk te beantwoorden vraag. Maar hoe zit het dan met al die andere producties? Waarom zou je beter voor een mannen- of vrouwenstem kunnen kiezen? 

 

Vrouwelijke voice over 

 

Een (hoge) vrouwenstem wordt ervaren als aantrekkelijk, betrouwbaar, vriendelijk en sympathiek. Een lage vrouwenstem wordt als (sociaal) dominant gezien. 

 

Uit onderzoek is gebleken dat luisteraars over het algemeen een vrouwenstem betrouwbaarder over vinden komen. Of het nou gaat om een professionele voice over of Sasha van P&O, wanneer een vrouw iets verteld gaat 74% van de luisteraars ervan uit dat dit betrouwbaar is. Dit is dus een belangrijke reden om voor een vrouwelijke voice over te kiezen wanneer de betrouwbaarheid van jouw product of boodschap belangrijk is.  

 

Daarnaast wordt een vrouwenstem door mensen vaak aantrekkelijker gevonden, vooral door mannen. Wil je dus mannen aanspreken met jouw productie, dan is het dus geen slecht idee om voor een vrouwenstem te gaan.  

 

Wil je een neutraal product verkopen en de luisteraar beïnvloeden op een onbewust niveau, dan blijkt dat een vrouwenstem overtuigender wordt gevonden dan een mannenstem. De kans dat de luisteraar of kijker het product gaat kopen is dus groter wanneer de commercial is ingesproken door een vrouwelijke voice over.  

 

Mannelijke voice over 

 

Een (lage) mannenstem wordt meestal geassocieerd met kracht, autoriteit, competentie en vertrouwen. Hierdoor hebben mensen er vaak een professioneler gevoel bij.  

 

Wil je leiderschap uitstralen met jouw productie, dan hebben mensen een duidelijke voorkeur voor zwaardere stemmen, ongeacht het geslacht. Echter hebben mannen natuurlijk wel vaker een zware stem, en kunnen hiervoor dus ook goed worden gekozen. Denk maar eens aan de stem van Obama, of James Earl Jones. Een zware stem maakt indruk. En dat kun je inzetten.  

 

En waar mannen graag een vrouwenstem horen, is dat voor vrouwen vaak juist andersom. Vrouwen vinden een lagere mannenstem over het algemeen aantrekkelijk. Dit schijnt te komen omdat dit op een grotere hoeveelheid testosteron wijst. Het is dus, zoals veel dingen, een biologisch gestuurde neiging. Wanneer een lage mannenstem een product aanprijst wordt dit door vrouwen ook beter onthouden dan wanneer een hogere stem dit heeft

ingesproken.

 

 

Hoe bepaal je nou of je voor een man of vrouw gaat? 

 

Elk bedrijf, product of boodschap is uniek. En het maken van een passende productie inclusief voice over zal dus altijd maatwerk blijven. Maar er zijn wel wat dingen waar je extra over na kunt denken om ervoor te zorgen dat de stem het beste aansluit bij jouw product. 

 

  1. Voor wie is het product bedoeld? Wordt het vooral door mannen gebruikt dan kun je het beste ook een mannelijke stem kiezen. Andersom geldt dit ook voor 'typische vrouwenproducten’. Is het product neutraler en wil je zowel mannen als vrouwen aanspreken, dan is het slim om voor een vrouwelijke voice over te gaan.                                 
  2. Welk gevoel wil je overbrengen? Wil je kracht en autoriteit uitstralen, of juist betrouwbaarheid en sympathie? Ga je voor een aantrekkelijke stem voor een mannelijke of vrouwelijke doelgroep? En ga je mee met de stroom, of doe je liever iets onverwachts?  

 

Zo zie je maar dat de keuze voor een stem meer om het lijf heeft dan alleen dat het 'goed moet klinken'. En dat er naast bewuste ook verschillende onbewuste factoren meespelen bij de voorkeur voor een mannen- of vrouwenstem. Kortom: het heeft altijd zin om goed na te denken over de vraag ‘kies ik voor een mannelijke of vrouwelijke voice over?’ 

 

Bronnen:

https://royalsocietypublishing.org/doi/full/10.1098/rspb.2012.0311?sid=bbb7176c-188c-413f-abea-10c1c8dab615

https://link.springer.com/article/10.3758/s13421-011-0136-6 

https://cxl.com/research-study/video-voice-over-study/